Poeziile din volum, adesea lungi,
aproape poeme, deși cel mai frecvent scrise în vers alb, au rimă
interioară, din ele mustește durerea
ancestrală a omenescului, uneori ca o scurgere bolovănoasă, răscolitoare,
decopertând ascunzișuri, ceea ce ne este rușine sau teamă să spunem, din spaima sugestiei mentale că am putea fi uciși de adevărurile noastre interioare, cu lutul moale scurs
printre degete într-un univers mlăștinos care reciclează puteziciuni, trecerea
de la organic la mineral. Poetul trădează un spirit trecut prin grele încercări
sufletești.
La
vârsta de aur când alții se joacă de-a fericirea,
eu
începusem să mă joc de-a lumea.
dăruindu-mi-se
durerea ca model gratuit de studiu,
iar
păcatul, ca sublimă rușine,
pentru
înțelegerea definitivă a memoriei.
(poezia Direcția de mers)
Fiecare poezie din volumul HIBERNARIS
este o tragedie sfâșietoare, ca cele prezentate într-o antichitate grecească,
atunci când s-au născut arhetipurile
fundamentale.
Marian GHERVAN
Etalînd o
poezie a ontologicului individual, dar şi colectiv, social, aflat în permanentă
stare de nelinişte şi convulsie, volumul “HIBERNARIS” exprimă o lirică gravă,
marcată de angoase şi lipse de aer în oscilaţia ponderală mereu inegală a
palierelor sufleteşti şi raţionale, o sfîşiere spirituală care tinde constant
şi dureros către recuperarea unei ordini ce pare că şi-a pierdut pentru
totdeauna locul şi timpul. Deplasările tectonice intime pot fi supuse de către
autor analizei şi proiecţiei tranzitive doar atunci cînd spaţiul devine
oxigenat de răcoarea unui ceas interior similar anotimpului autumnal, ivit
salvator după o perioadă deşertică, pîrjolitoare, care nu a permis viaţa sau
desfăşurarea vreunui tip de activitate, ci doar recluziunea, ascunderea într-o
stare similară hibernării. Acesta este motivul declanşator al întregii
desfăşurări lirico-epice –sugerat în poemul de prezentare, care dă şi titlul
volumului –, în esenţă, motivul unei renaşteri, posibilă în binefacerea
întoarcerii unui timp aerat şi răcorit de ploi, a unei vremi crepusculare, dar a
fortiori regenerative, străbătută de apă ca element primordial şi
germinativ, întotdeauna vindecător. Deşi concepută în baza unor unităţi epice
distincte, materia poetică îşi păstrează o unitate tematică şi stilistică
globală, în ciuda cîtorva pasaje de respiro, necesare unei uşoare detensionări
a fluxului expozitiv şi mesajului de factură expresionistă, răscolitor şi dens,
declarativ. Cititorul se confruntă cu un tip de metaforă puternică, ce nu lasă
loc de umbre, ci de sugestii, iar cînd sugestia nu poate fi susţinută, întărită
prin vectori aluzivi suficient de relevanţi, ea este tranşant înlocuită de
mesajul direct, de metafora imagistică percutantă, senzorială, de un tip de
plasticitate a cărei substanţă şi forţă rezidă în potenţialul său ideatic şi în
maniera stilistică de reprezentare a sa, confecţionată foarte riguros din
acorduri lexemice subtile sau din asocieri contrastante, pline de efect.
Autorul utilizează un registru complex de punere în scenă a discursului,
viziunea sa artistică proiectîndu-se în zone surprinzătoare, neconvenţionale,
cum sînt cele ale fantasticului, cu aceeaşi uşurinţă cu care, în strofa,
fragmentul sau poemul următor sondează dramaticul cel mai terestru, pînzele
freatice ale celui mai tulburător realism, ale obiectivului incandescent şi
eruptiv. Se poate chiar aprecia că autorul utilizează fantasticul ca pe o
dimensiune suplimentară şi necesară descrierii uzurii sistemului existenţial
individual sau colectiv, circumscris fatal pauperelor dimensiuni mundane de
evoluţie. Capabil de această interferenţă stilistică de planuri ale
imaginarului şi realului, autorul vehiculează lejer principalul element
artistic, care este acela al apelului la elementele mythos-ului şi etnos-ului,
la modele arhetipale, la elemente tradiţionale şi cutumiere – instrumente
scenografice de transfigurare şi adîncire a realului, de sporire a capacităţii
de analiză şi sugestie a coordonatelor ethos-ului. Volumul “HIBERNARIS”
prezintă o poetică a reflecţiei, o poetică narativă dramatică, chiar bîntuită
de reverberaţii abisale, problematica sa apărînd, putem spune, dintr-o criză ce
depăşeşte conştientul imediat, coborînd în straturile mai profunde,
incontrolabile, ale subconştientului. O poezie de o frumuseţe gravă, cu impact
imediat, dar decelativ, remanent la cititor.
LAURIAN
BOTEZ
DRAGOȘ NICULESCU, Hibernaris, Editura Picart, 2015, Revista de literatură română, mai, 2016.
ACTIVITATEA LITERARĂ A POETULUI DRAGOS NICULESCU:
• Publicări: „România literară”, nr.
40/6-12.10.1999, nr. 22/5 -11.06.2002, nr. 5/5-11.02.2003; „Facla literară”,
nr. 1-4/06.2000; „Contemporanul”, nr. 600 (aniversar)/12.2002; „LITERE”, Târgovişte, nr. 39- 40/06-07.2003; „Ramuri”,
Craiova, nr. 5 (1163), 2013; Antologia “«Moştenirea Văcăreştilor». Din istoria
unui festival de literatură”, Târgovişte, Ed. Bibliotheca, 2008; Volumul de
proză scurtă “Peregrinări”, Ediţia a V-a, on-line, Dublin, 2014, şi Volumul de
poezii “Peregrinări”, Ediţia a VI-a, on-line, Dublin, 2015, editate de Centrul
de excelenţă în promovarea creativităţii româneşti “Itaca” – Dublin; “Ars
poetica”,
02.2015; “UNIREA”, Alba Iulia, nr. 7484/18.05.2015; “Faleze
de piatră”, 11.05.2015; “WebCultura”, 05.04.2016;
• Premiul I şi Premiul Special al
Juriului (Premiul Bibliotecii Judeţene "I.H. Rădulescu", Dâmboviţa)
la secţiunea Poezie a Festivalului-Concurs Naţional de Literatură „Moştenirea
Văcăreştilor”, Ediţia a XXXIII-a, Târgovişte, septembrie 2001;
• Premiul revistei „Ramuri”, din Craiova, la secţiunea Poezie a Festivalului Internaţional
„Lucian Blaga”, Ediţia a XXXIII-a, Sebeş, Alba, mai 2013;
• Premiul II la secţiunea Poezie şi Premiul III la secţiunea Proză scurtă a Concursului “Premiile Ars poetica 2014”, Fundaţia “Semnal din
Sud”, Călăraşi, februarie 2015;
• Premiul ziarului “UNIREA”,
Alba Iulia (cotidianul cu cel mai mare tiraj din Ardeal şi dintre ziarele
locale), la Festivalul Internaţional „Lucian Blaga”, Ediţia a XXXV-a, Sebeş,
Alba, mai 2015;
• Volumul de poezie „Farmecul
iluziei” (ediţie electronică), Antologia Societăţii Culturale Noesis, cuprinzînd cei mai importanţi
50 de autori contemporani (CD-ROM multimedia, lansat la Târgul de carte
“Gaudeamus”, noiembrie 2001);
• Volumul de poezie „Farmecul iluziei”, Ed. Arvin GRAPHICS, Bucureşti, 2002, lansat
la Târgul de carte „Gaudeamus”, noiembrie 2002;
• Volumul de poezie
“HIBERNARIS”, Ed. Picart, 2015 (ediţie electronică);
•
Website literar personal (http://dragosniculescu.hol.es), 02.2015;
• Realizarea de prefeţe
de carte (“Vă iubesc pe toţi”, Ion Călinescu, Ed. ARVIN PRESS, Bucureşti, 2007
etc.);
• Prezenţă
activă la Târgurile de carte şi Cenaclurile literare ale Uniunii Scriitorilor
din România.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Scrieți comentariul aici